Experience marketing

Wat is experience marketing?

Experience marketing is een nieuwe trend op marketing en communicatie gebied. In markten waar producten steeds meer op elkaar gaan lijken en er technisch gezien nauwelijks nog verschil is tussen merk Y en Z moeten de producenten een andere manier gaan vinden om hun producten af te zetten. Experience marketing, oftewel belevingscommunicatie, is een nieuwe soort marketing die erop is gericht om een bepaald gevoel om een merk of bedrijf heen te creëren. Het oudste en bekendste voorbeeld van een bedrijf die koploper is op het gebied van experience marketing is Walt Disney. Walt Disney heeft zijn eigen wereld gecreëerd met eigen personages met ieder weer een eigen karakter. Niet alleen in de boeken en de tekenfilms, maar ook in de parken wordt het concept rondom de beleving continu gemonitord.. Alleen op deze manier kan een bezoeker zich voor een dag totaal in een andere wereld wanen. Experience marketing is een principe dat vanaf eind jaren 90 steeds actiever werd.

Creavents onderscheidt een viertal belevingsdomeinen:

  1. Amusement
    Deze belevenisvorm wordt passief geabsorbeerd. Voorbeelden zijn: thuis een film kijken, een tijdschrift lezen of een CD luisteren.
  2. Leren
    Leren (onderwezen worden) vereist een hoog absorberend vermogen van de ontvanger (hij treedt de experience maar beperkt binnen). Maar voor het resultaat is actieve deelname (betrokkenheid) essentieel (beklijven van de boodschap). Edutainment, een populaire vorm van spelenderwijs leren, is een voorbeeld.
  3. Ontsnapping
    In de ontsnappingsbelevenis proberen deelnemers te ontsnappen aan hun dagelijkse leven. De deelnemer is in hoge mate actief en stort zich, fysiek of virtueel, compleet in de belevenis (onderdompeling) en stapt in een totaal andere (gedachte)wereld. Voorbeelden zijn casino- of pretparkbezoek, deelname aan een virtual reality game of parachutespringen.
  4. Esthetiek
    Ook hier dompelt de ontvanger zich onder in de omgeving of activiteit van de beleving. Zijn bijdrage blijft echter beperkt, omdat zijn invloed op het verloop niet relevant is. Meestal wil de deelnemer gewoon vol overgave genieten van het gebodene. Voorbeelden zijn museum-, galerie- of concertbezoek.

Door de ervaring van Creavents met het organiseren van evenementen, kunnen wij u goed op weg helpen om het juiste evenement uit te zoeken, naar aanleiding van een goed "dna onderzoek" naar uw (potentiele)klanten.

Zie ook de mogelijkheden van zoekmachine marketing

 
twitter_logo2

logolinkedin
© 2009 Creavents | Evenementen, Crewcatering en Marketing | Disclaimer | Privacy | Cross Internetmarketing | Sitemap