Homoconsument
Marketeer Alfred Verhoeven stelt vraagtekens bij het feit of de ‘gayconsument’ wel bestaat.
Een enquête, gehouden onder 1.000 bedrijven, liet onder andere het volgende zien:

• De aannames waarop veel van de ‘LGBT’ (Lebian, Gay, Bisexual & Transgender) marketingactiviteiten gebaseerd zijn – ‘hoger opgeleid, twee hogere inkomens, geen kinderen, luxe levensstijl, trendzettend’ - zijn niet zonder meer correct.
• De seksuele voorkeur is niet zozeer bepalend voor het uitgavenpatroon en merktrouw als wel het ontbreken van kinderen – een kinderloos heterostel heeft eigenlijk ook een ‘gay lifestyle’.
• ‘De’ gay consument bestaat niet: er zijn evenveel (zo niet meer) subgroepen te onderscheiden als bij hetero’s.
• Er zijn maar een paar producten waarbij de doelgroep met succes onderscheidend kan worden benaderd: onder andere reizen en alcoholische dranken.
• In Nederland is de doelgroep moeilijker te bereiken door het ontbreken van de ‘community’ die in de VS (nog) wel bestaat. Dit hangt onder meer samen met de sociale en juridische status, en het bereikt hebben van gelijkheid.
• Aanbieders van producten en diensten die een voet aan de grond willen hebben bij de LGBT gemeenschap ‘doen maar wat’, maar hebben niet echt een goed idee van wat ze doen, en wat het resultaat is. Hierop spelen een paar LGBT-consultants heel hard in.
• Als een aanbieder het toevallig (?) wel goed doet, kan hij rekenen op hogere merkentrouw dan bij hetero’s.
• Gays hebben minder te lijden onder de crisis dan hetero’s.

Er is een vervolgonderzoek gestart met als onderzoeksvraag: ‘Bestaat de gayconsument eigenlijk wel?’ Onderdeel van dit promotie-onderzoek (aan de Universiteit van Tilburg) voor is een enquête voor zowel gays als hetero’s. De enquête (19 vragen) is te vinden op www.surveymonkey.com/s/theconsumer.
 
twitter_logo2

logolinkedin
© 2009 Creavents | Evenementen, Crewcatering en Marketing | Disclaimer | Privacy | Cross Internetmarketing | Sitemap