Keurmerk wordt minder belangrijk gevonden

Keurmerken worden minder belangrijk gevonden


Het aanwezig zijn van een keurmerk bij de aanschaf van diensten en/of poducten laat is de afgelopen periode als minder belangrijk gevonden. Dit blijkt uit een keurmerkmonitor dat Heliview Research jaarlijks verricht.

In 2007 vond 75 procent van de consumenten en bedrijven in Nederland een keurmerk noodzakelijk bij de afname van diensten of de aanschaf van producten. Vorig jaar 2008 is dit percentage al gedaald naar 57 procent.

Ondanks de afname van het belang zegt het merendeel van de consumenten op keurmerken te letten, en dan voornamelijk bij internetaankopen, levensmiddelen en duurdere producten als auto's en vakanties. Voor internetaankopen en levensmiddelen bestaan veel verschillende keurmerken, waardoor een optimale bekendheid lijkt geremd te worden.

Een voorbeeld hiervan is de bekendheid van het ‘Ik kies bewust’-keurmerk en de ‘Keuze Klavertjes’ van Albert Heijn. De Keuze Klavertjes van Albert Heijn zijn geen officiële keurmerken, maar zijn voor de consument even zichtbaar als het ‘Ik kies bewust’-logo. De spontane bekendheid van respectievelijk het ‘Ik kies bewust’-keurmerk en de ‘Keuze Klavertjes’ van Albert Heijn zijn in 2008 vier procent en drie procent.

In 2009 is de bekendheid respectievelijk tien procent en zes procent. Niet meer dan 39 procent van de consumenten kan een keurmerk op het gebied van voedingsmiddelen noemen.

Eén krachtig, glashelder keurmerk
Heliview Research stelt vast dat indien de bovenstaande partijen hun krachten zouden bundelen tot één krachtig, glashelder keurmerk hun naamsbekendheid én effectiviteit aanzienlijk verhoogd zou worden.

De Keurmerkmonitor toont verder aan dat de producten met een keurmerk die Nederlanders herinneren te hebben aangeschaft, voornamelijk levensmiddelen of voedingsproducten zijn.

’Producten of diensten met een keurmerk hebben altijd een hogere prijs’; de helft van de Nederlanders ondersteunt deze gedachte. 35 procent van de bevolking is bereid ook daadwerkelijk meer te betalen voor een product of dienst met een keurmerk.

Dit percentage stijgt naarmate het inkomen van personen stijgt. Gemiddeld genomen is men bereid zo'n tien procent meer te betalen voor een product of dienst met een keurmerk. Dit percentage is al een aantal jaren stabiel.

40 procent van de consumenten geeft aan minder te letten op keurmerken wanneer men minder te besteden heeft. Het lijkt alsof de economische situatie waarin Nederland én de Nederlanders zich bevinden samenhang vertoont met het belang dat wordt gehecht aan een keurmerk. Dit zal moeten blijken uit de komende metingen, aldus het onderzoeksbureau.

Meer nieuws hier

 
twitter_logo2

logolinkedin
© 2009 Creavents | Evenementen, Crewcatering en Marketing | Disclaimer | Privacy | Cross Internetmarketing | Sitemap