Recessie deelt consumenten op in 4 groepen

Recessie deelt consumenten op in 4 groepen

Er zijn tegenwoordig vier verschillende segmenten, waarom consumenten kunnen worden ingedeeld op basis van hun koopgedrag tijdens de recessie en hoe deze consument het geld weer denkt te besteden na het aantrekken van de economie. Aldus het Amerikaanse marketingadviesbureau Decitica.

De segmenten werden benoemd na een onderzoek van de frequentie van shoppen,de mate van zelfverzekerdheid wat betreft het spendeer-, koop- en consumentengedrag en de tevredenheid.

1. Gelukkige Gierigaards

Eenvijfde van de Amerikaanse consumenten behoort tot deze groep. Het gedrag van de leden wordt gekenmerkt door zelfbeheersing en zeer enthousiast zuinig leven. Alle inkomens en leeftijden zijn in deze groep vertegenwoordigd. Marketeers zullen de meeste moeite hebben om tot deze groep door te dringen, omdat ze het minst merkloyaal zijn en zeer bevattelijk voor prijskortingen. 80 procent van de Gelukkige Gierigaards zegt dat het nieuwe shopgedrag, dat ze zich hebben aangeleerd tijdens de recesie, nog een lange tijd aan zal houden. Een flink verschil als je kijkt naar de Onverschillige Materialisten (24 procent).

2. Gedwongen Centenknijpers

Dit segment, 29 procent van de Amerikaanse populatie, is zwaar getroffen door de recessie. De groep bestaat uit huishoudens met een jaarlijks inkomen van minder dan 50.000 dollar, en meer vrouwen dan mannen. Dit segment werd gedwongen om het koopgedrag aan te passen. Het gedrag van deze groep komt overeen met die van de Gelukkige Gierigaards, met dat verschil dat de penny-pinchers het niet leuk vinden om geldbesparende strategieën te verzinnen. Slechts 17 procent is tevreden met huismerken (in het geval van de Gelukkige Gierigaards is dat 59 procent). Gedwongen Centenknijpers zijn ook banger (77 procent), gestrest (81 procent) en bezorgd (87 procent).

3. Pragmatische Spenders
29 procent van de Amerikaanse consumenten behoort tot deze groep. Slechts 28 procent van de Pragmatische Spenders voelt dat de recessie hun koopgedrag heeft beinvloed, in vergelijking met 55 procent van de Gelukkige Gierigaards. Pragmatische Spenders zijn de leukste groep voor marketeers vanwege hun spendeergedrag. Ondanks het feit dat ze iets minder spenderen, zijn ze van alle groepen het het beste in staat -zowel financieel als psychologisch- om geld uit te geven na de recessie.

4. Onverschillige Materialisten
Onverschillige Materialisten zijn het minste veranderd door de recessie en voelen zich ook niet beter als ze zouden consuminderen. Slechts 6 procent doet graag aan prijsvergelijking (ter vergelijking: bij de Gelukkige Gierigaards ligt dat percentage op 85 procent). Het Onverschillige Materialisten-segment telt meer mannen (55 procent) dan vrouwen, en meer jongeren (72 procent is jonger dan 40). Ze zijn het minste prijsgedreven: slechts 8 procent focust op prijs. Bij de Pragmatische Spenders is dat 30 procent, bij de Gedwongen Centenknijpers is het 52 procent.

Decitica liet OTX Research 1,055 Amerikaanse consumenten ondervragen, verdeeld over verschillende inkomensgroepen en leeftijden.

Bron: Marketingcharts, 16-11-2009
Kijk hier voor meer nieuws

 
twitter_logo2

logolinkedin
© 2009 Creavents | Evenementen, Crewcatering en Marketing | Disclaimer | Privacy | Cross Internetmarketing | Sitemap