Wat is email marketing?
Veel bedrijven en particulieren denken dat emailmarketing alleen te gebruiken is voor viagra, telefoons, leningen of lidmaatschappen. Echter is dit een hele grote misopvatting. Emailmarketing is een zeer belangrijk contactmoment met uw klanten en potentiele klanten. Emailmarketing is dan ook een heel goed voorbeeld voor pullmarketing. Tevens wordt het gezien als een onderdeel van uw "klantenservice". Echter zijn er nogal veel negatieve perikelen omtrent emailmarketing. Veel bedrijven en particulieren denken hierbij meteen aan spam. Moet je je als bedrijf zijnde je hier nog mee bezig houden dan? Het gezegde is immers:"the medium is the message"
Emailmarketing heeft net als alle andere marketingkanalen natuurlijk verschillende voor- en nadelen. Hieronder volgen eerst enkele voordelen van email marketing, in vergelijking met de traditionele post. Vervolgens volgen ook enkele nadelen en hoe hiermee om te gaan valt.
- Emailmarketing is goedkoper
Er zijn geen hoge drukkosten en geen portokosten. Er zijn natuurlijk wel wat kosten voor de software en mogelijk de kosten voor extra bandbreedte.Daarnaast zijn er natuurlijk andere kosten, zoals de voorbereiding, het handelen van de respons etc, maar deze kosten zijn er bij de traditionele post ook. Door de lage kosten en het gemakt van emailmarketing, vormt het dus een goedkoop medium om in contact te komen en blijven met uw klanten en potentiele klanten.
- Emailmarketing kent een hoge respons
Uit een Onderzoek (Forrester) blijkt dat bijna 20% van de ontvangers van persoonlijke opt-in mail, een link volgt uit de email. Betreft het een nieuw product dan neemt dit aantal toe naar 33% en maar liefst vier procent koopt ook daadwerkelijk. Dit in vergelijking met de respons van 2 procent welke gemiddeld behaald werd middels traditionele "postmail"
- Emailmarketing heeft een zeer snele repsons
Middels de traditionele postcampagnes duurde het gemiddeld 2 weken voor de grootste respons binnen was. Bij emailmarketing duurt dit nog gemiddeld 48 uur, terwijl het grootste deel zelfs binnen twee uur binnen komt.
- Emailmarketing zorgt voor eenvoudige responsverwerking
Doordat emailmarketing geheel digitaal gebeurt, is het relatief gemakkelijk om alle informatie digitaal te archiveren. Middels het bieden van verschillende responsmogelijkheden wordt het de lezer zo makkelijk mogelijk gemaakt om informatie af te geven. Middels een geautomatiseerd systeem kan zodoende een klantprofiel in minder dan een seconde worden samengesteld. Als voorbeeld kunt u bijvoorbeeld de online marktonderzoeken gebruiken. Alle grote concerns maken er tegenwoordig gebruik van; online enquetes. Hierdoor ontstaat er al snel een beeld van uw (potentiele)klanten.
- E-mailmarketing heeft potentieel groot bereik
Wereldwijd mailen behoort tegenwoordig tot de mogelijkheden. Zelfs groepen die voorheen nog achterbleven op het Internet, zijn middels emailmarketing bereikbaar. Daarnaast is de zekerheid dat de post ook daadwerkelijk bij de juiste persoon uitkomt zeer zeker. Of de informatie vervolgens gelezen wordt is een ander verhaal; dat hangt natuurlijk weer af wie de afzender is en wat het onderwerp van de nieuwsbrief is.
- De afzender heeft keuze uit verschillende communicatiemogelijkheden.
De persoon die de email verstuurt heeft de volgende keuzes: Per persoon; '1 on 1'; Per groep, '1 to many'; Per groepsdiscussie, 'many to many'.
Het interactieve communiceren is dus zeker en duidelijk een van de mogelijkheden van Internetmarketing. Uit de voordelen zoals deze hierboven zijn beschreven, is email marketing een van de meeste effectieve marketingtools voor het werven en behouden van klanten. Echter bestaat nog altijd, zeker vanaf 1 oktober 2009, spam als groot gevaar om de hoek.Een bedrijf dat aan spam doet verliest immers zeer snel aanzien en vertrouwen.
Een bedrijf dat heeft besloten om emailmarketing te gaan bedrijven, maar geen spam wil versturen moet aan enkele voorwaarden voldoen. De belangrijkste voorwaarde: stuur geen grote hoeveelheden ongevraagde mail en nooit meer naar onbekenden. Dit betekent dat vanaf 1 oktober 2009 er een officiele opt in lijst moet zijn voor uw database; oftewel goedkeuring van de emailadressen om hen te benaderen. Dit is wettelijk verplicht, maar zorgt ook natuurlijk voor een hogere respons. Immers, een potentiele klant vult vrijwillig zijn email adres in en geeft hiermee aan dat zij graag op de hoogte blijven van uw producten, diensten, aanbiedingen, acties etc
Creavents helpt u met het opzetten en planmatig uitvoeren van uw emailmarketing. Kijk ook op onze Internetmarketing pagina. |