Ontwikkeling marketing

Hoe was de marketing ontwikkeling gedurende de jaren 1900 – heden?


1900- 1930:    Product en productie visie
De nadruk lag op veel en efficiënt produceren. Iedereen probeerde zoveel mogelijk producten te produceren tegen zo laag mogelijk prijzen= Productie-economie
De gedachte was dat de klant toch wel vanzelf zijn product kwam halen: Sellersmarket.
Tevens was in deze periode de opkomst van de lopende band. Voorbeeld Ford: Alle kleuren T-Fords zijn beschikbaar, als het maar blauwe zijn

1930-1950: Verkoop georienteerde visie

In deze periode werd de productie-economie zwaar op de proef gesteld, aangezien er veel meer te koop was dan er verkocht kon worden. Men moest dus een manier vinden om de klant te bereiken; reclame.
Er werd reclame in het leven geroepen om producten en diensten onder de aandacht te brengen bij de klant en bij potentiële klanten om het product of dienst aan te prijzen
= Afzet-economie
Tevens vond in deze periode de economische crisis jaren 30 plaats en daarnaast de zware impact van Wereld Oorlog 2.

1950-1970: Ontstaan marketing visie
In deze periode ontstond de aandacht voor de wens van de klant door middel van de 4P’s. Er vond segmentatie plaats (indelen in groepen) en men ging daar gebruik van maken door de producten te differentiëren.   
Binnen de producten ontstonden aparte marketingafdeling. Zij waren verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van de strategie.= Afzet-economie
Ook vond de opbouw van europa plaats naar beëindiging van de oorlog. Dit zorgde tevens voor de opkomst van vele economieën.

1970-2002 Maatschappelijk marketingvisie
In deze periode kwam steeds meer de nadruk te liggen op het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. De wereld begon te beseffen dat niet alle grondstoffen eeuwig verkrijgbaar zijn en er werd steeds meer gerecycled. Ook de negatieve, maatschappelijke effecten van produceren werden zo ver als mogelijk gereduceerd. Denk hierbij aan milieuvervuiling, kinderarbeid etc. Het begrip kritische welvaartseconomie was geboren.

2002-nu  Vernieuwde marketingvisie

Met de opkomst van Google in 1998 ontstonden steeds meer mogelijkheden om marketing te bedrijven via het Internet. Een website begon als “must have” voor een bedrijf, maar werd verder marketing technisch niet ingezet. Hoe meer internetgebruikers er kwamen, hoe meer het besef kwam om de website juist als marketingmiddel in te zetten. Ook het verloop van Google was opvallend. Beginnend met platte websites, vervolgens werden af en toe brochures online geplaatst. Na de brochures kwam het SEO verhaal in het leven( zoekmachine optimalisatie). Nadat ondernemers hieraan hadden geproefd kwamen al snel de webwinkels en de betaalde advertenties. Met de nieuwe mogelijkheden van Internet worden theorieën van vorige perioden compleet van tafel geveegd. Met de juiste tools kan immers precies worden onderzocht wat de potentiële klant zoekt, hoeveel concurrentie er is op dit product / dienst, hoe de marketing P’s ingevuld dienen te worden etc. Internet is de toekomst!
 
twitter_logo2

logolinkedin
© 2009 Creavents | Evenementen, Crewcatering en Marketing | Disclaimer | Privacy | Cross Internetmarketing | Sitemap